12 oktober 2005

Nijmegen mist de trolley

Nijmegen stond deze week op de voorpagina van Technisch Weekblad, maar tussen de opties die werden genoemd voor het nieuwe vervoerssysteem dat Nijmegen overweegt schitterde de trolley door afwezigheid.

Nijmegen wil combi van tram en bus
VERVOER De gemeente Nijmegen wil een nieuw vervoerssysteem met een bus die op een deel van het traject geleid wordt, net als een tram. Er zijn drie systemen in de race.

Nijmegen - Omdat de bouw van de nieuwe wijk Waalsprong met 11.000 woningen de vraag naar transport fors zal doen toenemen wil de gemeente Nijmegen een nieuwe vervoersas door de stad aanleggen. Daarover moet een voertuig gaan rijden met de uitstraling van een tram, maar de flexibiliteit van een bus. 'Voor welk systeem we kiezen zal afhangen van de aanbiedingen die we krijgen in de aanbestedingsprocedure', zegt Klaas Jan Gräfe van de gemeente Nijmegen. 'Momenteel gaat de voorkeur van de wethouder uit naar het systeem zoals dat in Nancy in gebruik is.' De gemeenteraad beslist in december.
...
(Technisch Weekblad, 7 okt. 2005)

Het artikel gaat verder met een beschrijving van de drie mogelijkheden die worden overwogen. De favoriet is een systeem van Bombardier dat in Nancy in gebruik is en dat bestaat uit op trams lijkende bussen die zowel een dieselmotor als een elektromotor hebben en die via een gleuf in het wegdek geleid kunnen worden. Ze krijgen dan voeding via een bovenleiding. Verder is er een systeem met magnetische geleiding dat momenteel beproefd wordt door de Phileas bus in Eindhoven en een systeem met optische geleiding dat o.a. in Las Vegas wordt gebruikt dat werkt met witte stippellijnen op de weg, maar hapert bij sneeuw.

Nergens in het artikel wordt de trolley genoemd. Voor mensen die hem niet kennen, de trolley of trolleybus is een soort lange bus die wel wat weg heeft van een tram, die van energie wordt voorzien door een elektrische bovenleiding. Hierin heeft de trolley dus veel overeenkomsten met het systeem uit Nancy, maar het mist de geleiding. De chauffeur moet er dus zelf voor zorgen dat de trolley onder de bovenleiding blijft rijden. Het typische is dat nota bene in Arnhem, 20km van Nijmegen, al sinds jaar en dag enkele trolley-lijnen lopen. Waarom het gemeentebestuur deze optie niet zou overwegen is mij dan ook een raadsel. Met de waalsprong groeit Nijmegen naar Arnhem toe, dus de trolley lijkt een logische keuze. Bovendien zouden Arnhem en Nijmegen hun netwerken op termijn dan zelfs kunnen koppelen voor een provinciaal netwerk zonder uitstoot.

Foto: Wikipedia